Nizza, Ezé, Antibes - Francia Riviéra 1. rész


Riviera hangulat

A jó sorsom ismét Nizzába vetett a szülinapom környékén, a repülőjegyet karácsonyi ajándékként kaptam. :-) Január közepén Nizzát és Monacot néztük meg alaposan, erről a blogbejegyzést itt találod: 1. rész, 2. rész.

Nizza - szeretem...

Április közepén tehát csodás lehetőségem nyílt bepótolni néhány kimaradt célpontot a városban, és izgatottan készültem Nizza környékének felfedezésére is. A Wizzair korán reggel (hajnalban) indul ebben az időszakban odairányban, így fél 9-kor már a parti helyek egyikében üldögéltem a reggeli kávémmal. A kavicsos part egy részében a csíkos napernyők, másik felében a nyárra való lázas készülődés hangulata fogad - mindkettőt szeretem, mindkettő Nizza... :-)

Áprilisi nyár a Riviérán

Lázas készülődés, épül-szépül a part :-)

Ami az egyik legfájóbb elmaradás volt Nizzában három hónapja, az a Saint Nicolas Katedrális - így a kávé és a hostelben tett gyors becsekkolás után ezt az épületremeket vettem célba. A 20. század legelején a nagy létszámú orosz közösségre tekintettel egy templomot kezdtek építeni, mert már kinőtték a belvárosban lévőt. A cári család támogatta az építkezést - ezen a területen már korábban emeltek egy kápolnát Nikoláj cárevics emlékére, aki a cár testvére és egyben feleségének korábbi vőlegénye volt, de 21 évesen meghalt tuberkulózisban.

Saint Nicolas Katedrális

Saint Nicolas Katedrális

A történet szerint a cári trón várományosa egy kép alapján beleszeretett a szép dán királylányba, Dagmarba. Szerencsére szíve választása egybeesett apja külpolitikai törekvéseivel, így a házasság nyílt utat kapott. Ami plusz szerencse, hogy Dagmar viszonozta Nyikoláj érzelmeit.

Elutaztak Nizzába, hogy az ott telelő cárnéval együtt ünnepeljék az eljegyzést, de Nyikolájon ekkor már megjelentek a betegség tünetei. Halála előtt megkérte öccsét, hogy "gondoskodjon" menyasszonyáról, ami ebben az időben azt jelentette, hogy vegye feleségül... Az új pár nem szerelemben, boldogságban indította közös életét, de a történet szerint összecsiszolódtak. Az ő gyermekük volt II. Miklós, a Romanov-dinasztia utolsó cárja.

Sokáig üldögéltem bent, a kórus épp próbát tartott. Jó látni, megtapasztalni ugyanannak a törekvésnek más és más megnyilvánulási formáját...
*

Ezé

Ragyogó volt az idő, és én Ezé falucska felé vettem az irányt. A Monacoba tartó busz hangosbemondója szerint a név kiejtése: 'ez' (csak hátha valakit fejtörés elé állít a dolog, mint engem). :-) Ezé lett az egyik kedvencem, de azt hiszem nagyon nehezen tudnék abszolút kedvencet kiválasztani, elfogultan imádom egy az egyben azt a részét Franciaországnak...

Azt írják róla, hogy a települést az 1300-as évek végén a Savoyai-ház építtette fel. Sok megpróbáltatáson ment keresztül, török megszállás alatt is állt, az 1700-as évek elején a várost körülölelő falakat pedig lerombolták a spanyol örökösödési háborúban.

Ezé falucskából a kilátás

Engem a középkori hangulata fogott meg leginkább, imádok időutazni. Nem nagyon vannak múzeumok és tárlatok, gyakorlatilag az egész település egy (lakott, élő) múzeum. Az ember csak sétál az utcákon, és Van.

Ezé, élő középkor

Ezé tetején egy botanikus kert kaktuszai között veszhet el az ember, a kilátás lélegzetelállító, Jean-Philippe Richard szobrász "Föld istennő" szobrai pedig mintha a hely szellemének szimbólumai lennének.

Jean-Philippe Richard szobrász egyik "lánykája"

Középkori várrom maradványa és a hely szelleme

Csodás kilátás a hegytetőről

Ezé háztetői


Kaktuszok fölé magasodó istennő
 
Ezé botanikus kertje

Az egyik kiíráson olvasható a település mellett található völgyhíd mesés története, amely szerint az ördög és a parasztember alkut kötött:  utóbbi nem hitte, hogy előbbi egyetlen éjszaka alatt felépít egy hidat - márpedig az egyezség értelmében, ha sikerül, jutalmul az első arra járó lelkét elviheti magával. 

A parasztember az éjszaka nemigen aludt jól, azon aggódott, hogy mi lesz, ha mégis felépíti a hidat az ördög,  és egy falubélit visz magával - így amikor megvirradt, a kutyáját csalta fel a hídra, átdobva a végébe annak botját. Így a falu lakosai megmenekültek, a kutyus az ördögé lett... (hiába mese, én is sajnálom a kutyust) :-(
:-)

Az a bizonyos híd...

*
Másnap Antibes városát tűztem ki célul, busz visz ide is (1,5 eur oda, és annyi vissza is, mint Monacoba). A Picasso Múzeumot kihagytam, inkább a belvárost és a kikötőt fedeztem fel magamnak.

Antibes látképe

A erőd (Fort Carre) területén álló Nomád, egy betűkből megalkotott hatalmas ülő szobor, aki a tengert nézi. Egészen elképesztő, ahogy ez az áttetsző alak belevész a szemlélődésbe, kicsit én vagyok... A 16. században épült csillag alakú erőd végigsétálható belépő nélkül, de bennem nem hagyott mély nyomot, a Nomád és a tenger látványa uralta a helyet...

A Nomád - Jaume Plensa katalán szobrász alkotása

A Nomád belsejéből a kikötő

Antibes kikötője

Antibes egyik hangulatos szeglete

Még mindig Antibes

Kávéra várva...

Tengerre néző ablakok...

Jó csak úgy lenni itt... csak sétálni, csak kávét kortyolni, csak ülni a stand homokján vagy a kőfalon a tengert bámulva... Semmit sem kell, elég a Létezés...
*

Menton és St. Paul a következő részben található,  IDE KATTINTVA OLVASHATOD.




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések